Ölelő mesék

mesékről, gyerekekről, és mindenről, ami egy saját mesével elérhető.

Házi technika óra finommotorikával, "ehető gyurma", avagy egy pizzás kenyérsütés története

2020. március 21. 08:25 - Tinne

Igen, ez mind és külön - külön is egyszerre! :)

img_20200320_140523.jpg 

Mivel az előző sütés kenyerem elfogyott, a bevásárlásokat  pedig igyekszünk a minimumra csökkenteni, reggel 5-kor neki akartam állni egy kellemes kis kikapcsoló sütögetésnek.

Kéretik nem kiröhögni! 

Nekem a sütés hajnalban kikapcsolódás, mivel amúgy is felébredek 4-4.30 között - sajna kidob az ágy és fél óra szöszmötölés meg egy citromfű tea után már kattog az agyam.

A gyerekeim még alszanak, tehát gondolkodásra serkentő csend ül a házon, pardon a konyhán, - mivel az egyik szobában a férjem horkol, a másikban pedig a légy zizegésétől is felébred Boró - így nekiálltam előkészíteni mindent.

Na kb idáig jutottam, mikor Boró kitámolygott a konyhába, pizsamában, kócosan és megérdeklődte, hogy mire készülök és segíthet -e...

Nekem félóra szöszölés mire felébredek, Ő ellenben cirka 3 perc alatt felöltözött, fésülködött, haptákba vágta magát és kikönyörögte, hogy egyedül csinálhasson mindent...

Már előre láttam, hogy mindent összeken, szétszórja a lisztet és megint takaríthatok, ráadásul végigcsipogja a következő másfél órámat és addigra Pacatesó is kikóvályog az ágyából... de mindezek után végig futott rajtam, hogy zárva a suli, napok óta az utcára sem dughatja ki az orrát és különben is, épp itt az ideje, hogy kicsit jobban teret engedjek neki. 

Így hát leültem a hátsómra és ahogy annak idején az én anyukám is megtette csak a kispadról láttam el tanácsokkal. 

A gyerek feje virult, jól érezte magát, "felnőtt munkát" végezhetett, és közben alig alig csicsergett... :)

Na ja a kenyérgyúrás egy 8 éves gyerek kezének szép kis erősítő feladat.

Volt idő, hogy átfusson rajtam, mennyi mindent nyertem a bolton.

1. Régen létezett háztartástan nevű tantárgy a lányoknak, most mi újra bevezettük itthon.

2. Közös időt töltök a lányommal, amit ráadásul mindketten nagyon élvezünk.

3. Mivel neki finommotorika terén még van mit pótolni, jó kis gyakorlás ez az ujjainak, amit a Boró önmaga vállalt - kikönyörgött.

4. Nyugodtan, ülve, forrón ittam meg a teámat - azt hiszem ezt minden anya díjazni tudja... :)

A tészta alapreceptjét évek óta használjuk, persze én mindíg hozzáadok némi extra dolgot, zabpehely, lenmag, szezámmag, zöldfűszerek... Ebből most csak a zabpelyhet tartottuk meg, nem fakszniztunk túl sokat. :)

50 dkg simaliszt

40 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt

2 /gyereknek 3-4/ marék zabpehely

2 teáskanál cukor

1 csomag élesztő

kb 6 dl melegvíz

1 dl napraforgó olaj

1-2 teáskanál só

őrölt köménymag /ha zöldfűszerekkel készítem, ez kimarad/

2 evőkanál búzasikér /elhagyható/

Ha akad olyan "elvetemült" gyerek, aki unja magát és kipróbálná a kenyérsütést, íme a további teendők:

Keverd össze a liszteket és a zabpelyhet, majd kaparj egy kis mélyedést a közepébe. ide tedd a cukrot, morzsold rá az élesztőt, majd önts rá 2 dl meleg vizet, kavard el egy kicsit, majd hagyd békén 10 percig.

Szórd a lisztre a sót, add hozzá az olajat és a többi meleg vizet, majd jöhet a maszatolós része a dolognak. Tedd a mancsod a tálba és mindent jól gyúrj össze .

Ha már szépen összeállt a tészta, tedd ki a gyúródeszkára, ha nincs, akkor az alaposan letakarított, fertőtlenítő kendővel áttörölt asztalra és gyúrd még legalább 15 percig. Közben néha szórj alá egy kevés lisztet.

Ha már nem ragad a kezedre, alakíts gömbölyűre, szórj lisztet a tál aljára és tedd vissza bele a tésztát. Takard le egy tiszta konyharuhával, majd hagyd kelni 1 órát. Előre szólok, nagy tálat használj, mert hatalmasra emelkedik a tészta. :)

Mire megkelt a tészta, Pacatesó borzas buksija is felbukkant - 6.15-kor ...- és kijelentette, hogy éhes a pocakja... Sírásra görbült a szája mikor közöltük, hogy a kenyérre még várni kell, mert még csak most kerül a formába és újabb 15 percig kel, mielőtt megsütnénk.

Nagy bánatában beállt ő is pékmesternek - kiderült, hogy képes villámgyorsan felöltözni egyedül is - és az egyik kenyeret segített megformázni, majd óvatosan lépkedve elcipelte a sütőig.

Persze amíg megsült a kenyér kaptak egypár falat almát és banánt, "éhenhalás" ellen. :)

 

A kenyértésztás pizza pedig rém egyszerű!

img_20200317_102615.jpg

Másfélszeres adagot számolunk mindenből, mint ahogy mi is tettük két nappal a mostani sütés előtt, és a megkelt tészta 1/3-át lecsíptük, 3 kis cipóba osztottuk, és a míg a koboldjaim átgyúrták, sütőlapra tették, addig felvágtam előkészítettem pár karika kolbászt, paradicsomszószt, és sok reszelt sajtot.

Mindezt délelőtt re időzítettük, így amíg a kenyér sült, a pizzák várakoztak egy keveset, a kis péksegédeim pedig az udvaron hancúroztak. 

A nyereség: nem kellett a leves után 2. fogást főznöm, így én is kertészkedhettem egy órát, ráadásul a gyerekek által készített pizzából nekem is jutott, így aznap ők készíthettek nekem ebédet! :)

img_20200317_122719.jpg

A következő posztban egy kis kerti ténykedésre hívunk benneteket. Ha nincs rá lehetőséged mert:

a. nincs kerted

b. semmi kedved kimenni

c. éppen vacak az idő

d. mi az a kert?

Ne keseredj el!

Megosztok veletek egy narancsillattal átitatott mesét is. :) 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://olelomesek.blog.hu/api/trackback/id/tr2515540248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása